۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۰۸۹۰۷
آیت الله فقیهی:

با شعار دادن مشکلات حل نمی شود | مسؤولیت ها به افراد شایسته واگذار شود

با شعار دادن مشکلات حل نمی شود | مسؤولیت ها به افراد شایسته واگذار شود
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه در سپردن پست های مدیریتی باید به سابقه افراد توجه شود، گفت: تا عامل به احکام الهی نباشیم، مملکت اصلاح نمی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیست و سومین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه 92 سوره مبارکه بقره پرداخت و گفت: گاهی انسان برخی از خطاها و گناهان را بر اثر جهالت، اجبار، اضطرار و نسیان و فراموشی مرتکب می شود که باید گفت خداوند این نوع تقصیرها و کوتاهی ها را مورد بخشش قرار می دهد.

وی با بیان اینکه ارتکاب گناه به صورت عامدانه و عالمانه هیچگاه مورد بخشش الهی واقع نخواهد شد، اظهار داشت: قوم بنی اسرائیل گناهان و خطاهای خود را به صورت عامدانه و عالمانه انجام می دادند، از همین جهت خداوند در قرآن کریم آنها را قومی ظالم و ستم پیشه معرفی کرده است.

آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه مادی گرایی، حب دنیا و ریاست مانع ایمان آوردن قوم یهود به پیامبر اکرم(ص) شد، خاطرنشان کرد: قوم یهود علیرغم اینکه نسبت به ویژگی ها و خصوصیات پیامبر اکرم(ص) آگاه بودند، رسالت ایشان را انکار کرده و به دین اسلام ایمان نیاوردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه یهودیان امروزی خباثت خود را از اجدادشان به ارث برده اند، تأکید کرد: قوم یهود از همان ابتدا افرادی خبیث و ظالم بوده و هستند؛ پیامبرکشی، عناد، لجاجت و ارتکاب گناه به صورت عالمانه و عامدانه از ویژگی ها و خصائص قوم یهود است.

وی در ادامه با اشاره به گوساله پرست شدن قوم بنی اسرائیل در غیاب حضرت موسی(ع) ابراز داشت: نکته ای که از این جریان باید دانست، آن است که رهبران امت همواره باید در میان جامعه حضور داشته باشند، زیرا اگر حضور نداشته باشند، دشمنان از فرصت استفاده کرده و به امت ضربه می زنند.

آیت الله فقیهی با بیان اینکه رهبران یک امت همواره باید حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار مردم باشد، تأکید کرد: رهبران جامعه باید همواره مراقب رفتار دشمنان بوده و توطئه آنها را خنثی کنند؛ حضرت موسی(ع) به دستور خداوند تنها 40 روز برای عبادت به کوه طور رفتند، اما توطئه گران در همین مدت از فرصت استفاده کرده و مردم را به انحراف کشاندند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر اینکه در واسپاری پست ها و مسؤولیت های کشور باید به سابقه افراد توجه کرد، بر ضرورت توجه به اصل شایسته گزینی در عرصه های مدیریتی تأکید کرد و گفت: ما باید هنگامی که قصد داریم مسؤولیت و مقامی را به یک شخص بسپاریم، سوابق شخصی، اجتماعی و خانوادگی او را مورد بررسی قرار دهیم و از نژادگرایی، قوم گرایی و حزب گرایی بپرهیزیم.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که رفتار خود را اصلاح نکرده و عامل به احکام الهی نباشیم، مملکت اصلاح نخواهد شد، اظهار کرد: اگر رفتار خود را بر پایه احکام اسلامی تنظیم کنیم بدون شک همه مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ امروز باید باور کنیم که تنها با شعار دادن مشکلی از مشکلات جامعه حل نخواهد شد./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات